Duwtje is niet altijd vriendelijk

Als producten in de winkel zodanig geplaatst worden dat het de keuze beïnvloedt, beperkt dat onze vrijheid. Dat is bevoogdend en niet liberaal. |beeld Novum / Robert Hoetink Opinie
Als producten in de winkel zodanig geplaatst worden dat het de keuze beïnvloedt, beperkt dat onze vrijheid. Dat is bevoogdend en niet liberaal. |beeld Novum / Robert Hoetink

Het idee van Martijn van den Assem om het autogebruik terug te dringen door middel van technologie die automobilisten na elke rit de brandstofkosten laat zien is inderdaad een goed idee (ND 25 juli). Maar nudging, mensen een duwtje geven, heeft ook bezwaren.

Het voorbeeld van de auto kan echter niet dienen ter promotie van het idee dat zo onze keuzes verbeteren zonder dat de vrijheden worden inperkt (liberaal paternalisme). Het probleem is namelijk dat er (te) veel verschillende soorten van beïnvloeding onder de vlag van liberaal paternalisme worden verkocht, die lang niet allemaal zo vriendelijk zijn. Kenmerkend voor zijn nudge is namelijk dat de automobilist op het juiste moment en de juiste plaats wordt geïnformeerd, waardoor deze bewust een betere keuze kan maken. De beïnvloedingstrategie heeft daarbij geen manipulatieve werking op het …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?