Duurzame campagnes van grote bedrijven, trap er niet in

Een medewerker van een recyclingfabriek voor plastic flessen in Thailand, in de buurt van Bangkok. Coca-Cola is de nummer één verbruiker van wegwerpplastic. Opinie
Een medewerker van een recyclingfabriek voor plastic flessen in Thailand, in de buurt van Bangkok. Coca-Cola is de nummer één verbruiker van wegwerpplastic. | beeld epa / Diego Azubel
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Als grote bedrijven zich als ‘duurzaam’ profileren, leggen ze de bal vaak bij de consument. Zo blijft het systeem waardoor de aarde vervuild raakt, in stand.

Shell, KLM en Coca-Cola lanceerden in de afgelopen maanden ‘duurzame’ marketingcampagnes. Een charme­offensief van bedrijven die te maken hebben met groeiende maatschappelijke kritiek.

Want we zitten midden in een klimaatcrisis. De aarde warmt in rap tempo op; wetenschappers slaan alarm over de snelheid waarmee onze biodiversiteit verdwijnt en elke minuut belandt er een vuilniswagenlading aan plastic in onze oceanen.

Grote bedrijven hebben een belangrijk aandeel in deze crisis. Wat doen ze daaraan?

Shell biedt klanten met de campagne ‘CO2-neutraal rijden’ aan 1 cent extra per liter af te r …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?