Consument verdient betere bescherming tegen reclame

beeld novum / Bart Maat Opinie
beeld novum / Bart Maat

De verleidingstactieken van de reclame zijn zo subtiel, dat het goed is dat nationale en Europese overheden strenge regels stellen aan wat geoorloofd is. Consumenten zijn gewaarschuwd. Na een lange werkdag ben je extra kwetsbaar.

De teugels zouden wat verder aangetrokken mogen worden. Tegelijkertijd zou ik het dringende advies willen geven om onszelf beter te wapenen tegen de prikkels die onze kooplust aanwakkeren. Doe aankopen op de momenten dat je op de gevaren van verleiding bedacht bent. Doe dus boodschappen voorafgaand aan het werk. In de liefde en in de oorlog is alles geoorloofd, maar reclamemakers hebben zich wel degelijk aan spelregels te houden. Liegen en concurrenten zwart maken mag bijvoorbeeld niet, en ook de consument mag niet met alle middelen worden verleid. De consument moet worden beschouwd als …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?