Bundel krachten bij hoogbegaafde leerlingen

Leerkrachten staan soms niet stil bij de mogelijkheid dat een leerling met hoge scores niet leert, maar juist onderpresteert. Extra leerstof is niet altijd de beste oplossing. Dat kan ook zomaar ontmoedigend werken. |beeld AP Opinie
Leerkrachten staan soms niet stil bij de mogelijkheid dat een leerling met hoge scores niet leert, maar juist onderpresteert. Extra leerstof is niet altijd de beste oplossing. Dat kan ook zomaar ontmoedigend werken. |beeld AP

Het is een misverstand dat hoogbegaafde leerlingen extra leerstof makkelijk tot zich zouden nemen. Als ze het niet in één keer overzien, frustreert hen dat zelfs.

Uit recent onderzoek van Simone Doolaard (ND 21 maart) blijkt dat slimme leerlingen op de basisschool te weinig gestimuleerd worden. Ze krijgen wel extra lesstof, maar leerkrachten komen er niet aan toe om dit materiaal voor te bereiden, na te kijken en te bespreken met hun leerlingen. Dat is in de praktijk zichtbaar. Veel scholen worstelen ermee hoe ze tegemoetkomen aan ontwikkelingsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen. Er is veel aandacht voor kinderen met bijvoorbeeld dyslexie, ADHD of PDD-NOS, maar hoogbegaafden schieten er vaak bij in. Hoogbegaafde leerlingen zijn niet gebaat b …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?