Beïnvloed automobilist vriendelijk

Door de brandstofkosten na iedere rit onder de aandacht te brengen, verandert het gedrag van de automobilist. Het effect van tien keer een tientje kwijt zijn, is groter dan bij het tanken één keer honderd euro te moeten betalen. |beeld Novum / Luuk van der Lee Opinie
Door de brandstofkosten na iedere rit onder de aandacht te brengen, verandert het gedrag van de automobilist. Het effect van tien keer een tientje kwijt zijn, is groter dan bij het tanken één keer honderd euro te moeten betalen. |beeld Novum / Luuk van der Lee

Hoe kan autogebruik worden teruggebracht zonder het invoeren van rekeningrijden, verhogen van brandstofaccijns, of heffen van parkeergelden door werkgevers? Ik heb een extreem eenvoudig idee, dat verwaarloosbare invoeringskosten heeft en automobilisten geen belastingen oplegt of hun keuzevrijheid anderszins beperkt.

Gedragseconomie is een relatief jong vakgebied, dat veel te danken heeft aan onderzoek van psychologen. Het brengt een realistische kijk op menselijk keuzegedrag. Dit botste aanvankelijk met extreme uitgangspunten van de meer traditionele economische disciplines, zoals perfecte rationaliteit en zelfzucht. Gedragseconomisch onderzoek brengt vooral gedrag in kaart en probeert stelselmatige zaken die daarin niet perfect zijn te verklaren met nieuwe theorieën over verwachtingen en voorkeuren. Inmiddels hebben ook de oude, gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften de gedragseconomische i …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?