Beeldtaal van kinderen zegt meer dan woorden

In beeldtaal laat het kind zien wie het is, hoe het zich voelt, waar zijn grenzen liggen. Opinie
In beeldtaal laat het kind zien wie het is, hoe het zich voelt, waar zijn grenzen liggen. | beeld anp / Lex van Lieshout
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Het Platform Onderwijs 2032 laat weinig ruimte voor het vak beeldende vorming. Dat is niet alleen nadelig op het voortgezet onderwijs (ND 12 november), maar ook op de basisschool.

Tijdens handenarbeid en overige crea-uurtjes is het kind met méér bezig dan met techniekjes toepassen en leuke dingen doen. Alles wat uit je komt in woord en beeld geeft informatie over wie je bent – jouw geschiedenis en toekomstverwachting. Deskundige begeleiding van de vakdocent is daarbij essentieel.

Via beeldtaal snap je meer van jonge kinderen dan via hun taal in woorden. Zeker als ze in hun taalontwikkeling nog niet zover gevorderd zijn dat je verstaat wat ze bedoelen.

Uit gebaren en klanken weet je als ouder meestal wat het kind wil. Een kreet, een boze blik, een smi …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?