Bedrijven van rationele liefde

Medeleven van bedrijven bij hulpverlening moet niet alleen gebaseerd zijn op gevoelens, maar op weloverwogen analyse van de situatie en een bereidheid daaraan langjarig als gelijkwaardige partners te werken. Aan zulke empathie is een tekort. Opinie
Medeleven van bedrijven bij hulpverlening moet niet alleen gebaseerd zijn op gevoelens, maar op weloverwogen analyse van de situatie en een bereidheid daaraan langjarig als gelijkwaardige partners te werken. Aan zulke empathie is een tekort. | beeld ap / Melanie Stetson Freeman
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Bedrijven die geld stoppen in goede doelen, worden snel argwanend aangekeken. Is het puur eigenbelang? Tegelijk vraagt de overheid om die maatschappelijke betrokkenheid. Deze liefde blijkt meer dan een emotioneel besluit en is rationeel goed uit te leggen.

ING Bank heeft al meer dan tien jaar een partnerschap met Unicef. De bank doneert niet alleen geld aan het goede doel, maar staat het ook met raad en daad terzijde. De partners geven meer dan 335.000 jongeren in zes landen toegang tot onderwijs. Kwetsbare, gemarginaliseerde jongeren krijgen daardoor een kans.

Neem Mohamed uit Ethiopië. Toen hij elf jaar was, had hij geen besef van school. Het enige wat hij kende was het hoeden van schapen. Het Unicef/ING-programma stelde hem in staat bij te dragen aan het gezinsinkomen en tegelijkertijd naar school te gaan. Het pakte goed uit. ­Mohamed is inm …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?