23 januari 2021 om 03:00
De ‘nationale zegen‘ voor nieuwjaar in de Haagse Kloosterkerk.
beeld Willem Jan de Bruin
Luister naar

De nieuwjaarszegen was goed bedoeld, geen twijfel aan, maar op z’n zachtst gezegd een halve waarheid

Nederland heeft een oproep tot bekering nodig, genadebrood, geen suikerbrood. Een zegen is er alleen voor wie God dient en Jezus omarmt.

God zegene Nederland. Wie zou dat niet willen. Ik wel; voor mijn atheïstische vriend, voor mijn niet-gelovige broers, voor mijn fijne buren en, en … En het kán, daar waar men zich bekeert. Met een oprecht vrome wens is niets mis. Een oprecht vrome wens uitspreken, is echter iets anders dan zeggen dat je Nederland, visueel ondersteund door kerkelijke gebarentaal, de zegen wilt meegeven. Wie zegt en gebaart dat te doen suggereert dat de zegen van God er zonder meer is. Zo ging het precies bij de eerste nationale nieuwjaarszegen op 3 januari. In werkelijkheid staat zo'n zegen in schril contrast met de Bijbel. Dat harmonieer je niet door de aanvoegende wijs, 'zegene', te gebruiken.

Het was goed bedoeld, geen twijfel aan, maar op z'n zachtst gezegd een halve waarheid. En jouw goedbedoelde halve waarheid kan voor een ander onbedoeld een hele leugen worden. De Nederlander kreeg geen ander beeld aangereikt dan dat God in 2021 voor hem 'er bij' bij wil zijn in alles wat hij tegenkomt aan moeite, zonder enige nuancering. Het ging ook enkel over wat wij zwaar vinden, ónze moeiten. Rond het feit dat Gods aanwezigheid in 2021 ook tot oordeel kan leiden, bleef het stil. Het evangelie was volkomen salonfähig: geen Nederlander die er zich een buil aan kon vallen.

nieuwjaarszegen

Jezus zei expliciet: Ik bid niet voor de wereld. Hij zei: Ik bid U voor hen die U mij hebt gegeven. In de nieuwjaarszegen hoorde je daarvan niets terug. Hoe kun je, ondersteund door zegenend geheven handen en een 'amen', Nederland een zegen meegeven? Een land waar meer dan de helft God niet dient en ruim 30 procent zijn bestaan zelfs ontkent, om het over Jezus maar helemaal niet te hebben.

Maar dat gebeurde dan ook niet. Jezus schitterde – een week na Kerst – door volstrekte afwezigheid in het verhaal bij de nieuwjaarszegen; in de hele uitzending kwam zijn naam niet één keer voor. In het Nieuwe Testament klinkt Jezus' naam steevast waar een zegen wordt uitgesproken: genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus; geheel in lijn met zijn: 'niemand komt tot de Vader dan door Mij'. Daarbij is elke Nederlander welkom. De Bijbel is er tegelijk duidelijk over dat een mens op de knieën moet voor zijn Schepper en dat Jezus stierf voor onze rottigheid. Maar zonde, bekering en vergeving zijn nare, zware Bijbelwoorden die het niet doen op televisie.

Niemand mag enkel oordeel verkondigen, niemand mag enkel zegen verkondigen, en het goede nieuws mag nadrukkelijk voorop. Maar waarom wordt mensen een half evangelie voorgehouden? Ik zou me als niet-gelovige niet serieus genomen voelen, wanneer ik achteraf hoor dat er een deel twee bij dit God-wil-er-voor-je-zijn verhaal hoort. Een deel dat gaat over bekering, zelfverloochening, onderwerping, strijd, zonde. Ik zou reageren: vertel me een eerlijk verhaal of houd je mond.

klare wijn

Een collega schreef me 'de Ebal is geëgaliseerd'. Inderdaad, er restte op 3 januari slechts de Gerizim (Deuteronomium 11): vertrouw er maar op dat God erbij is ook als het moeilijk wordt. Leg daar 2 Kronieken 15, 2 eens naast.

Nederland wendt zich massaal van God af. Nederland heeft een oproep tot bekering nodig, genadebrood, geen suikerbrood. Nederland is van God los. Dan komt het aan op het schenken van klare wijn, geen limonade.

2 Kronieken 15, 2

De HEER staat aan uw kant zolang u aan zijn kant staat. Als u Hem zoekt, zal Hij zich door u laten vinden, maar als u zich van Hem afwendt, zal Hij zich van u afwenden.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Het gepest van Wilders mag niet gewoon zijn. Timmermans heeft hulp van andere Kamerleden nodig

Wim Dekker hoopt dat het fatsoenlijke deel van de Kamer niet in debat gaat over wat fatsoen is, maar soeverein afstand neemt van onfatsoen. En hij vraagt om gebed voor Frans Timmermans.

Zo sensationeel is dat boek van David de Vos niet, al suggereert hij het graag

Evangelisch prediker David de Vos prijst zijn verhaal aan als ‘het meest gedurfde en ongefilterde boek over de christelijke wereld dat je gaat lezen’. Verkooppraat, volgens Reina Wiskerke.

Kelly Keasberry is theoloog en pastoraal medewerker bij ziekenhuis AZ Monica in Deurne en Antwerpen.

Ambtenaren, managers, artsen of docenten: grijp eens wat vaker naar de gieter

Voor mij als ziekenhuispastor was het uitsterfbeleid niet om aan te zien, schrijft Kelly Keasberry. Na werktijd besloot ik tot een reddingsoperatie. Gewapend met een gietertje, een schaar en een emmer van de schoonmaker.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Stilte kan confronterend zijn. Als de geluiden van buiten verstommen, gaat je binnenwereld aan de gang

Stilte kan confronterend zijn. Als de geluiden van buiten zijn verstomd, gaat je binnenwereld aan de gang. Het is mij lang gelukt dat uit de weg te gaan, schrijft Anita Zeldenrust. Drukte is een statussymbool.

nd

In Amsterdam zit een witte duif klem. Hoe kan ik de vogel nog redden? Klimmend, via de regenpijp?

Wat doe je als je ziet dat er een vogel verstrikt is geraakt in een net? Op één-hoog? Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren. Maar er is toch hoop.

George Harinck is rector magnificus aan de Theologische Universiteit Utrecht.

Laat kinderen weer sleutelteksten uit de Bijbel, de geschiedenis en de literatuur uit het hoofd leren

Het is ronduit zonde dat we tegenwoordig bijna niets meer uit ons hoofd leren. Want wat je niet bezit, kun je jezelf niet herinneren. Zorg daarom voor een goed gevulde binnenkamer, stelt George Harinck.

Hans Werkman

Bezwijkt in christelijke gedichten de poëzie 'onder de last van de boodschap'?

Lieddichter Ad de Besten was een meelevend christen, maar christelijke poëzie, moest dat zonodig? Hij las het werk van enkele christelijke dichters en constateerde dat dit wantrouwen geen nieuw voedsel heeft gevonden.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Nederlandse benadering van mensen met twijfels over hun gender wordt steeds meer bekritiseerd

Het beleid om jonge mensen met genderdysforie met puberteitsblokkers te behandelen, wordt in steeds meer landen herzien, ziet Bart Jan Spruyt. Hij betreurt dat die kentering bij Nederlandse politici niet doordringt.

beeld nd

Hoe maak je van duurzaam leven een vrolijke worsteling? We kunnen leren van Psalm 119

Duurzaam leven voelt soms als gerommel in de marge, ervaart Alexander Bosma. Het is makkelijk om het dan maar te laten, terwijl je ervan overtuigd bent dat het moet. Hoe maak je er toch een vrolijke worsteling van?