Vuurtoren stuk? Geen punt voor de scheepvaart

Van de slechts drie bemande vuurtorens die Nederland nog telt, is de Brandaris op Terschelling de belangrijkste. In mei 2014 is boven in de toren de vernieuwde zeeverkeerscentrale in gebruik genomen. Nederland
Van de slechts drie bemande vuurtorens die Nederland nog telt, is de Brandaris op Terschelling de belangrijkste. In mei 2014 is boven in de toren de vernieuwde zeeverkeerscentrale in gebruik genomen. | beeld istock
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Sinds de komst van slimme navigatietechnieken boeten vuurtorens aan belang in. Zelfs als het licht op de Brandaris op Terschelling uitvalt, raakt niemand meer van slag.

Terschelling

Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog bleven de lichten van de Brandaris op Terschelling een nacht lang uit. De technische storing ontstond maandagavond en kon pas de volgende dag worden opgelost. ‘Er is wel eens eerder een kleine storing geweest, maar dit is echt heel bijzonder’, zegt historicus Johan van der Wal, die twee boeken over Terschelling schreef. De vorige keer dat het licht van ’s lands bekendste vuurtoren het niet deed, was in januari 2009, maar toen wist men het nog op te lossen met noodverlichting, die niet ronddraaide en minder ver reikte da …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?