Vraagtekens bij zin van de rekentoets

DEN HAAG - De rekentoets is het zorgenkindje van de onderwijsvernieuwingen. Het merendeel van de leerlingen haalt een onvoldoende. Dat ligt niet aan hen, maar aan de toets, zeggen de wiskundigen en docenten die woensdag op het ministerie een hoorzitting over de toets bijwoonden. Heeft de rekentoets zin?

Ja Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) schrijft in een Kamerbrief de relatief goede PISA-resultaten van Nederlandse leerlingen voor wiskunde toe aan de rekentoets. Die werd in 2010 ingevoerd door zijn voorganger Marja van Bijsterveld, omdat Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs bleken tekort te schieten in wiskunde, vooral op de onderdelen waarbij gevraagd werd naar het toepassen van de traditionele rekenvaardigheden: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen en breuken. Ze waren te afhankelijk van hun rekenmachine, was de redenering. resultaten De toets b …
Dit is 12% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief