Vliegramp Faro fout piloten

Geen harde rukwinden maar fouten van piloten veroorzaakten de vliegramp in Faro. Portugese onderzoekers hielden bovendien belangrijke gegevens bewust buiten het onderzoek om schuld bij de piloten weg te halen. Dat concludeert vliegtuigexpert Harry Horlings in een nieuw onderzoeksrapport.  beeld epa Nederland
Geen harde rukwinden maar fouten van piloten veroorzaakten de vliegramp in Faro. Portugese onderzoekers hielden bovendien belangrijke gegevens bewust buiten het onderzoek om schuld bij de piloten weg te halen. Dat concludeert vliegtuigexpert Harry Horlings in een nieuw onderzoeksrapport. beeld epa

AMSTERDAM - De ware oorzaak van de vliegtuigramp in Faro in 1992 is door de onderzoekers van de ramp bewust achtergehouden, stelt vliegtuigexpert Harry Horlings.

Zijn officiële onderzoeken naar vliegrampen wel betrouwbaar? Het was een onrustige vlucht. Het vliegtuig veranderde steeds van hoogte, maar wat mij vooral bang maakte was het ratelende geluid van de motoren als de piloten het vermogen opvoerden, herinnert Cor ten Hove zich. Hij is een van de overlevenden van Martinair-vlucht MP 495 die op 22 december 1992 neerstortte op de Portugese luchthaven Faro. Van de 327 inzittenden kwamen er 56 om het leven. De Portugese onderzoeksraad voor de veiligheid verklaarde in een eindrapport dat hevige valwinden de crash veroorzaakten.Nederlandse auto …
Dit is 11% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?