Vertrouwen belangrijk bij digitale diensten

Het vertrouwen van burgers en bedrijven in de digitale diensten van de overheid kan een knauw krijgen door de falende beveiliging, denkt de Tilburgse hoogleraar recht en informatisering, Corien Prins. |beeld ANP / Robin Utrecht Nederland
Het vertrouwen van burgers en bedrijven in de digitale diensten van de overheid kan een knauw krijgen door de falende beveiliging, denkt de Tilburgse hoogleraar recht en informatisering, Corien Prins. |beeld ANP / Robin Utrecht

DEN HAAG - Het vertrouwen van burgers en bedrijven in de digitale diensten van de overheid kan een knauw krijgen door de falende beveiliging, denkt de Tilburgse hoogleraar recht en informatisering, Corien Prins.

Vertrouwen is belangrijk omdat de overheid het voor bedrijven verplicht heeft gesteld digitaal de belastingaangifte te doen. Als de communicatie niet honderd procent betrouwbaar is, kunnen bedrijven de overheid voor de rechter dagen. Slepende rechtszaken over bijvoorbeeld de exacte datum waarop een bedrijf digitaal in beroep is gegaan tegen een overheidsbesluit kunnen het gevolg zijn. Daar zit de overheid niet op te wachten. Prins verwacht daarom een maatschappelijke discussie over de betrouwbaarheid van communicatie met webdiensten, zowel van de overheid als het bedrijfsleven. Diefsta …
Dit is 20% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?