Veel sneeuw, dus extra treinen

De winter van 63  Wie de auto pakte, kon tijdens een rally op het IJsselmeer tanken. |beeld ANWB Nederland
De winter van 63 Wie de auto pakte, kon tijdens een rally op het IJsselmeer tanken. |beeld ANWB

DEN HAAG - De winter van 1963 was de strengste sinds 1830. Daarna werd het ook nooit meer zo lang zo koud. Het transport over weg water liep vast, maar de treinen reden stug door. De NS had toen nog personeel op de juiste plekken.

Dinsdag 6 januari 2013. Het KNMI verwacht winterse weersomstandigheden, waarna Teletekst meldt dat de NS en ProRail op woensdag met de aangepaste winterdienstregeling gaat werken. Minder treinen dus, want dat maakt de kans zo groot mogelijk dat de treindienst, ondanks het winterweer, beheersbaar blijft. Hans Buiter is wat verbaasd wanneer hij dit soort berichten leest. In de winter van 1963, met elf weken aanhoudende vorst, liet de NS juist méér treinen rijden. De ANWB-historicus kwam hierachter toen hij de tentoonstelling De winter van 1963. De grenzen van een verkeerssysteem? voorbere …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?