Veel mis met spoedzorg

DEN HAAG - Er gaat veel mis op de huisartsenposten en de spoedeisende hulp in ziekenhuizen. Artsen stellen verkeerde diagnoses, telefonistes nemen de rol van de arts over en er zijn lange wachttijden.

Dat is de uitkomst van de meldactie Spoedzorg van de Nederlandse Patiënten- en Consumentenfederatie (NPCF). Ruim negenduizend Nederlanders reageerden op de oproep, van wie er 4500 het afgelopen jaar spoedzorg nodig hadden. Een derde van deze groep zegt daarbij een negatieve ervaring te hebben gehad. NPCF-directeur Wilna Wind is vooral geschrokken van de lange wachttijden waarmee mensen te maken krijgen. 'Ze zitten regelmatig uren te wachten voordat ze worden geholpen, terwijl ze dringend zorg nodig hebben.' De NPCF is niet verrast door de stortvloed aan negatieve ervaringen die de melda …
Dit is 31% van het artikel.

Wil je doorlezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?