Varieer de les en de stof blijft langer hangen

Het Greijdanus College in Meppel Is deels ingedeeld in studiepleinen waar de leerlingen hun lessen volgen. Nederland
Het Greijdanus College in Meppel Is deels ingedeeld in studiepleinen waar de leerlingen hun lessen volgen. | beeld Jeroen Jumelet en Dick Vos
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Al jarenlang is het doorvertellen van verhalen een belangrijke vorm van kennisoverdracht. Toch zijn er ook vele andere manieren om les te geven, zoals leerlingen zelf kennis laten opdoen. Welk onderwijs sluit anno 2018 het best aan bij de manier van leren van jongeren? Is verhalen vertellen anno 2018 nog wel een goede manier om informatie over te brengen?

Op het Greijdanus College in Meppel zijn docenten en schoolleiding ervan overtuigd dat een docent niet de hele les aan het woord hoeft te zijn. Sinds een jaar werkt de middelbare school met andere onderwijsvormen. ‘Daarvoor hebben we de school verbouwd’, vertelt locatie-directeur Ton Sebens. ‘Er is nu onder andere een leerwerkplein. Leerlingen krijgen bijvoorbeeld een instructie in de klas en gaan dan gezamenlijk op het leerwerkplein met behulp achter een laptop werken aan hun leerdoelen. De docent richt zich op de begeleiding.’

De verandering, die al op meer scholen in Nederland is doorgevoe …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?