‘Twee kwartier pauze in 9-urige werkdag’

Hille Hoekstra houdt nog steeds van zijn werk, ‘maar de lol gaat er de laatste jaren wel van af. De werkdruk is hoog, overbelasting ligt op de loer.’ Nederland
Hille Hoekstra houdt nog steeds van zijn werk, ‘maar de lol gaat er de laatste jaren wel van af. De werkdruk is hoog, overbelasting ligt op de loer.’ | beeld John van Hamond
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Wat bedoelen de buschauffeurs als ze het over de grote werkdruk hebben? Op het busstation van Beverwijk leggen ze het graag uit. ‘Je hoort van de directie denigrerende opmerkingen over onze eis dat we fatsoenlijke plaspauzes willen hebben. Moeten we maar minder drinken.’

Beverwijk

Heeft de buschauffeur het dan zo zwaar? Als roken een uiting is van stress, klopt het beeld. Voor het hokje van begin- en eindpunt Beverwijk Station neemt menig Connexxion-chauffeur nog snel een paar trekjes alvorens hij of zij de dienst hervat. In het hokje zelf staan een magnetron en een koffieautomaat, een tafeltje en is er een deur naar de wc. Dat is het dan. De chauffeurs hebben er even tijd om iets te drinken, het toilet te bezoeken, een anekdote te wisselen met een collega en voort gaat de bus.

In het jargon van Connexxion heet het hokje een ‘eindpuntvoorziening’. In hun dag …
Dit is 9% van het artikel.

Hele artikel lezen?

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?