‘Tijd van hulp en liefdadigheid is voorbij’

Nederland
beeld istock
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De traditionele vorm van ontwikkelingssamenwerking is passé, realiseren steeds meer hulporganisaties zich. Hulp en liefdadigheid maken plaats voor investeringen, handel en het creëren van banen.

Bunschoten-Spakenburg

Twee reclamespots die de aandacht van donateurs moeten trekken. In de ene komt een gehavend meisje in beeld. Volgens de voice-over kent zij ‘niets anders dan pijn’. Alleen met het geld van een westerling krijgt zij toegang tot gezondheidszorg en onderwijs.

In het tweede spotje staat ondernemerschap centraal. Een Nederlands bedrijf in Ethiopië maakt samen met lokale inwoners zuivelproducten in een fabriek. ‘Geld is niet het doel, maar banen en geluk.’

Binnen de ontwikkelingssamenwerking vindt steeds meer een verschuiving plaats naar het laatste model. ‘De tijd van hulp …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?