Tieners missen digitale vaardigheid

Veel tieners weten niet hoe ze een goede zoekvraag moeten formuleren. Nederland
Veel tieners weten niet hoe ze een goede zoekvraag moeten formuleren. | beeld anp / Roos Koole
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Tieners zijn minder digitaal vaardig dan ze zelf denken. Doordat scholen maar beperkte invloed hebben op deze vaardigheden dreigt een kloof tussen hoog- en laagopgeleide kinderen.

Zoetermeer

Dat is de conclusie van twee onderzoeken naar digitale geletterdheid die vrijdag uitkwamen.

Volgens Remco Pijpers, namens de organisatie Kennisnet verantwoordelijk voor de monitor Jeugd en Media, hebben scholen weinig invloed op de digitale ontwikkeling van leerlingen tussen de 10 en 18 jaar. Het media­onderwijs sluit niet aan op de belevingswereld van tieners en scholen zijn niet verplicht om hierover les te geven. Daardoor leren tieners digitale vaardigheden vooral buiten school in hun sociale omgeving. 59 procent van de jongeren geeft aan op school nauwelijks iets te hebben ge …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?