Theologie na Auschwitz kent Rusland niet

Foto uit 1954 van een terrein in Siberië met een gevangenenkamp. Volgens de Russische auteur Varlam Sjalamov vonden veel mensen in de goelag dood zijn kwalitatief beter dan leven. |beeld AP Nederland
Foto uit 1954 van een terrein in Siberië met een gevangenenkamp. Volgens de Russische auteur Varlam Sjalamov vonden veel mensen in de goelag dood zijn kwalitatief beter dan leven. |beeld AP

AMSTERDAM - Een tweedaags seminar aan de Vrije Universiteit stelt de vraag welke religieuze effecten oorlogs- en kamptrauma's hebben op gelovigen. Dat ligt bij mensen in ex-Joegoslavië, de Russische goelag en Israël/Palestina heel anders dan bij christenen en Joden in de naziconcentratiekampen.

'God na Auschwitz' is het thema van een boekenkast vol aan westerse, christelijke of joodse theologie. Maar de vraag naar God is minder relevant dan de vraag 'waar was de menselijkheid in de mens?' in de Duitse of Russische kampen. Nota bene Isidor Levin, overlevende van Auschwitz, formuleerde dat zo. Dat stelt Katja Tolstaja, theologe aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, tijdens een tweedaags seminar, vandaag en morgen, over de verbanden tussen oorlogs- en kamptrauma's en geloof. Er is, zegt ze, geen Russisch-Orthodoxe variant op de 'God na Auschwitz'-theologie. Er is wel een smalle …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?