Tekening helpt bij een talige som

Door een tekening te maken, begrijpen leerlingen de tekst beter en kunnen ze talige sommen makkelijker oplossen. |beeld novum / Dirk Hol Nederland
Door een tekening te maken, begrijpen leerlingen de tekst beter en kunnen ze talige sommen makkelijker oplossen. |beeld novum / Dirk Hol

AMSTERDAM - Omdat rekensommen vaak verpakt zijn in een verhaal, lopen veel basisschoolleerlingen daarin vast. Bij het uitrekenen van zon som helpt het als eerst een (schematische) tekening wordt gemaakt. Dat vergroot de kans op een goed antwoord ongeveer zes keer, zegt onderzoeker Anton Boonen.

Anne uit groep 8 maakt veel fouten tijdens het oplossen van verhaaltjessommen. Niet dat ze een laag rekenniveau heeft, want voor een kant-en-klare rekensom draait ze haar hand niet om. Ze leest echter te oppervlakkig. Daardoor selecteert ze alleen de cijfers en sleutelwoorden zoals meer en minder uit de som en baseert ze haar berekening puur op deze gegevens. Ze heeft geen idee wat er precies gevraagd wordt en rekent daarom regelmatig de verkeerde som uit. Met dit praktijkvoorbeeld illustreert de aan Hogeschool Windesheim verbonden pabo-docent Anton Boonen (29) het probleemveld van zijn …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?