Techniek? Das toch te vies, te zwaar, te slecht betaald?

Kinderen kijken naar het Miller-Urey experiment in NEMO. Door basisschoolleerlingen met wetenschap en techniek te laten werken, kiezen zij eerder een technisch beroep. |beeld novum / Rein van Zanen Nederland
Kinderen kijken naar het Miller-Urey experiment in NEMO. Door basisschoolleerlingen met wetenschap en techniek te laten werken, kiezen zij eerder een technisch beroep. |beeld novum / Rein van Zanen

DEN HAAG - VVD en PvdA willen wetenschap en techniek een vaste plek geven op de basisschool. Het zou een oplossing zijn voor het dreigend tekort aan technici. Is dit dan hét antwoord op een probleem waarover overheid, onderwijs en bedrijfsleven zich al jaren het hoofd breken? Vlak ook de rol van de ouders niet uit, stellen deskundigen.

Zittend in de klas, luisterend naar de leraar die een verhaal vertelt over de hunebedden. Die machtige, stenen bouwsels uit de prehistorie waarin de mensen hun doden begroeven. De Nederlandse piramides, zeg maar. Maar het blijft bij woorden, de leraar vertelt, het kind luistert. Misschien hier en daar een foto en tot zover de droge lesstof. Maar hoe interessant en leerzaam zou de les worden als de kinderen naar buiten gaan en zelf proberen uit te vogelen hoe die oermensen zulke kolossale, tonnen wegende constructies konden stapelen zonder hijskranen en bouwliften? zelf nadenken Da …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?