Steeds meer sensatie in televisiejournaals

NIJMEGEN - Het nieuws op de Nederlandse televisie is de laatste 25 jaar sensationeler geworden door de opkomst van commerciële zenders. Dat blijkt uit een onderzoek waarop communicatiewetenschapper Koos Nuijten in september aan de Radboud Universiteit (RU) in Nijmegen promoveert.
Alle nieuwsprogramma's zenden meer sensationale items uit. Ook zijn er vaker burgers aan het woord, wordt nieuws meer toegesneden op personen en komen mensen vaker close-up in beeld, stelt Nuijten. Voor zijn onderzoek analyseerde hij onder meer 3373 nieuwsonderwerpen uit het NOS Journaal, RTL Nieuws, SBS Nieuws, SBS Hart van Nederland (HvN), RTL 5 in het land en Editie NL. Het begrip sensatie is altijd omstreden geweest binnen de wetenschap. Volgens Nuijten wordt het traditioneel vooral als scheldwoord gebruikt. In zijn onderzoek heeft hij daarom een afgebakende definitie van sensatie gege …
Dit is 12% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?