Spoorspattingen en kronkelrails

Gerben Visser controleert een spoorbrug in Amsterdam tijdens de hitte. Nederland
Gerben Visser controleert een spoorbrug in Amsterdam tijdens de hitte. | beeld Guus Dubbelman
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Het warme weer levert Gerben Visser (55), inspecteur baan bij spoornet-beheerder ProRail, extra en opmerkelijk werk op. Elke dag dat de mussen van het dak vallen, maakt hij in Amsterdam een rondje langs een aantal ‘kunstwerken’ – jargon voor bruggen, viaducten en tunnels. Om te controleren of door de hitte op die plekken de rails niet kromtrekken.

Amsterdam

Een spoorbaan met dikke staven, betonnen dwarsliggers en tonnen grind oogt voor het ongeoefende oog als een onwrikbaar geheel. Maar Visser weet wel beter. Een spoor ‘leeft’ of ‘beweegt’, ook al staat de trein stil. ‘Het staal van de spoorstaven zet uit als de temperatuur oploopt en krimpt als het kouder wordt’, legt hij uit. Bij 25 graden Celsius is er niks aan het handje: bij die temperatuur is de rails neergelegd, vaak door het staal op te warmen. De rails staan zo ‘gespannen als een elastiekje’, zoals Visser het omschrijft.

Bij elke graad meer, leert de wetenschap, zet een meter …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?