Sociale dienst spoort vaker fraudeurs op

AMSTERDAM - Door uitkeringsgerechtigden intensiever te controleren, ontdekken gemeenten ongeveer een kwart meer bijstandsfraude dan enkele jaren geleden het geval was. Bovendien blijken mensen vaker bereid bijstandsfraudeurs te verklikken. Daarbij komt dat meer fraudeurs zichzelf verraden via sociale media als Facebook en Twitter.

'De sociale diensten zijn nu meer gespitst op handhaving', zegt Christien Bronda, directeur van de Dienst Werk en Inkomen (DWI) van Amsterdam en vicevoorzitter van Divosa, de Nederlandse koepel van sociale diensten. Van Capelle aan den IJssel tot Enschede en van Zoetermeer tot Almere wordt meer fraude ontdekt, blijkt uit gegevens van Divosa. Daarbij komt dat aanvragen voor een bijstandsuitkering vaker worden afgewezen na controle van de gegevens. In 2010 werden in Amsterdam 367 strafrechtelijke fraudeonderzoeken gestart. Aan ten onrechte uitgekeerde uitkeringen vorderde de gemeente dat …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?