Snel lezen krijgt te veel nadruk op basisscholen

Op basisscholen ligt in de groepen 3 en 4 het accent op technisch lezen. In groep 5 zou meer dan nu gebeurt de knop moeten worden omgezet naar begrijpend lezen en vergroting van de woordenschat. Nederland
Op basisscholen ligt in de groepen 3 en 4 het accent op technisch lezen. In groep 5 zou meer dan nu gebeurt de knop moeten worden omgezet naar begrijpend lezen en vergroting van de woordenschat. | beeld anp / Koen Suyk
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Nijmegen

Basisscholen leggen te veel nadruk op het snel lezen van hun leerlingen. In de hogere groepen (5 tot 8) moet juist meer nadruk worden gelegd op uitbreiding van de woordenschat van de kinderen.

Dat stelt Linda de Leeuw naar aanleiding van haar promotieonderzoek waarop zij 13 oktober promoveert aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. ‘Het leesonderwijs is erg op snelheid gericht’, aldus De Leeuw. ‘Hiermee krijgen leerlingen het idee dat snel lezen belangrijk is. Mijn onderzoek laat zien dat dit maar gedeeltelijk klopt.’ Het schort eraan dat basisscholen in de groepen 3 en 4 de nadru …
Dit is 15% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief