‘Scholen kunnen ongelijkheid niet alleen aanpakken’

Aan het eind van de rit heeft van de eerste groep 55 procent een hbo- of wo-diploma, tegenover 26 procent van de kinderen met laagopgeleide ouders. Even slimme leerlingen eindigen dus op een heel verschillend niveau. Nederland
Aan het eind van de rit heeft van de eerste groep 55 procent een hbo- of wo-diploma, tegenover 26 procent van de kinderen met laagopgeleide ouders. Even slimme leerlingen eindigen dus op een heel verschillend niveau. | beeld Inspectie van het Onderwijs
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Het Nederlandse onderwijs is van hoog niveau, constateert de Inspectie van het Onderwijs. Dat de kansen voor leerlingen steeds vaker verschillen baart echter zorgen en heeft niet ‘een enkele oorzaak’.

Utrecht

In de sfeervolle ambiance van evenementenlocatie De Fabrique in Utrecht kleuren blauwe lampen de loods. Zo’n achthonderd leerlingen, ouders, leraren, schoolleiders, bestuurders en beleidsmakers zijn deze woensdag in het complex bijeengekomen om na te denken over de kwaliteit van het onderwijs in Nederland.

Aanleiding is de presentatie van De Staat van het Onderwijs, een jaarlijkse rapportage van de Inspectie van het Onderwijs over hoe de vlag erbij hangt op Nederlandse scholen. Een filmpje met basisschoolleerlingen opent de bijeenkomst, waar Onderwijsminister Jet Bussemaker en staats …
Dit is 6% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief