Scharrelei in doos, niet in cake

Nederland

DE BILT - Duurzaam en verantwoord is de trend bij verse producten zoals melk en eieren. Zodra ze als ingrediënt in een ander product belanden, ligt de lat lager. De grens ligt bij wat de consument ziet, maar dat verandert langzaam.

'Verantwoord kiezen doen wij al voor u', is de nieuwe reclameslogan van supermarktketen Plus. Bananen, koffie, chocolade, eieren en melk kun je in deze winkels alleen nog 'verantwoord' kopen. In het rijtje staan alleen nog producten met één (hoofd)ingrediënt. Boodschappen waarin meerdere ingrediënten zijn verwerkt, zijn nog zelden volledig duurzaam. Terwijl de consument in het versschap bijna alleen nog weidemelk en scharreleieren kan kopen, is de herkomst van melk en eieren in samengestelde producten vaak minder 'verantwoord'. Er lopen volgens het Landbouw Economisch Instituut steeds m …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?