Reizigersvervoer niet goedkoper na splitsing NS

|beeld Novum / Freek van den Bergh Nederland
|beeld Novum / Freek van den Bergh

AMSTERDAM - De splitsing van de NS heeft het reizigersvervoer per spoor niet goedkoper gemaakt. Vooral in het eerste decennium na de verzelfstandiging van de NS in 1995 is de kostprijs per reizigerskilometer juist opgelopen.

De introductie van de marktwerking op het spoor heeft daarmee niet gebracht wat de Tweede Kamer en het kabinet begin jaren negentig voor ogen hadden. Dit concluderen onderzoekers van de TU Delft in hun studie Productiviteitstrends in de spoorsector. De onderzoekers hebben in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken berekend welke kosten de NS en na de splitsing de NS en ProRail samen sinds 1985 hebben gemaakt per reizigerskilometer. Het onderzoek van de TU Delft bevestigt het beeld dat kritische medewerkers van de NS en ProRail al vaker schetsten. Sinds de splitsing zouden d …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?