Reisleiders vaak sluitpost van reisorganisaties

DEN HAAG - Wie met een georganiseerde reis meegaat, vertrouwt op de reisleider. Maar voor veel reisorganisaties is de gids een sluitpost. Sinds een dodelijk drama in de Spaanse bergen, twee jaar geleden, groeit langzaam het besef dat een betere scholing en betaling van gidsen in ieders belang is. ,,Als iemand in de groep een hartaanval krijgt, zijn alle ogen gericht op de reisleider.''
Wie ooit meeging met een georganiseerde reis weet wel hoe het ongeveer gaat. De hostess of reisleider vraagt in de bus naar het hotel de aandacht en vertelt dat zij de deelnemers morgen graag weer met dezelfde bus op komt halen om onder het genot van een gratis kopje koffie nog even de vele excursiemogelijkheiden door te nemen. Hij of zij kan dan ook meer uitleggen over de lokale gewoonten en heeft nog wat tips voor leuke restaurantjes in de buurt. Dat het aanprijzen van excursies vaak bittere noodzaak voor de reisleider of hostess is, weten de meeste reizigers niet. Hun salaris overstijgt …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?