‘Refoscholen waren braafste jongetje’

Richard Toes: ‘De reformatorische scholen wilden laten zien dat ze een rol van betekenis konden spelen en wilden meedoen in bestaande verbanden.’ Nederland
Richard Toes: ‘De reformatorische scholen wilden laten zien dat ze een rol van betekenis konden spelen en wilden meedoen in bestaande verbanden.’ | beeld Henk Visscher
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Het reformatorisch onderwijs ging vanaf de jaren tachtig te makkelijk mee in vernieuwingen die de overheid oplegde, stelt Richard Toes in een onderzoek waarop hij vandaag promoveert.

Het ontbrak de scholen aan een eigen visie, terwijl de overheid die wel had.

Groningen

Richard Toes werkt vanaf de jaren tachtig in het reformatorisch onderwijs, eerst als docent geschiedenis en inmiddels als directeur van de Guido de Brès (onderdeel van het Wartburg College) in Rotterdam. Van nabij zag hij hoe achtereenvolgens de basisvorming, de Tweede Fase en het vmbo werden ingevoerd. Als docent bekroop he …
Dit is 10% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief