Promovenda: godsdienstonderwijs te ik-gericht

Het moderne godsdienstonderwijs leert kinderen hun eigen identiteit vorm te geven. Maar zij moet leerlingen juist leren op God te zien en niet op zichzelf, vindt Ilse Geerinck. Ze promoveerde deze week op het actuele spreken en denken in het godsdienstonderwijs.
TILBURG - Ilse Geerinck (29) - ze is lid van de Rooms-Katholieke Kerk - ging na haar studie godsdienstwetenschappen aan de faculteit der Godgeleerdheid in Leuven godsdienstles geven op een katholieke school voor voortgezet onderwijs. Het godsdienstonderwijs waarmee Geerinck toen kennismaakte, vond ze onbevredigend. ,,Als ik lesgaf over de geloofstraditie en de geschiedenis van de kerk, sprak dat de jongeren niet aan. Als ik er vervolgens voor koos het dan maar over de 'geloofservaring' van de leerlingen te hebben, was het resultaat oppervlakkig. Dan wissel je wat ervaringen uit, en meer is het …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?