'Ontsporing is schuld van ProRail'

DEN HAAG - De uitgezette rails die in de zomer leidden tot ontsporing van treinen in Zwammerdam en Landgraaf waren het gevolg van slecht overleg tussen spoorbeheerder ProRail en aannemers. ProRail besteedde onvoldoende aandacht aan veiligheidsprocedures, waardoor de treinen over slechte rails reden en ontspoorden.
Dat concludeert de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) gisteren in een rapport. De hittegolf zorgde afgelopen zomer voor extra spanning op de rails. Daardoor ontstond een slinger, een zogeheten spoorspatting, waarna de treinen uit de rails liepen. De spoorspatting ter hoogte van Zwammerdam op 30 juni kwam door een combinatie van extreem warm weer en herstelwerk aan het spoor dat in maart 2006 was uitgevoerd. Tijdens en na de werkzaamheden was er onvoldoende onderhoud en controle. Bij de ontsporing raakten drie passagiers gewond. De werkzaamheden waren met te weinig ballast uitgevoerd, …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?