Nederlandse scholier weet te weinig van burgerschap

Schoolkinderen uit Utrecht leren tijdens een bezoek aan Tweede Kamer een en ander over democratie, staatsinrichting en burgerschap. |beeld Novum / Frank van Rossum Nederland
Schoolkinderen uit Utrecht leren tijdens een bezoek aan Tweede Kamer een en ander over democratie, staatsinrichting en burgerschap. |beeld Novum / Frank van Rossum

DEN HAAG - Nederlandse scholieren weten te weinig van burgerschap en democratie. Dat schrijft de Onderwijsraad in een advies dat maandag werd gepubliceerd.

De raad vindt dat de overheid een actievere rol kan vervullen om het burgerschapsonderwijs te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat slechts één op de vier leerlingen uit groep 8 beschikt over voldoende kennis over 'politiek burgerschap'. Op sociaal-cultureel terrein scoort 42 procent een voldoende. Ook uit een Europese studie blijkt dat Nederland relatief laag scoort op het gebied van burgerschapskennis. Sinds 2006 zijn scholen verplicht aandacht te besteden aan burgerschapsvorming, maar zij mogen zelf invullen hoe ze dit doen. De Onderwijsraad vindt dat scholen die vrijheid moeten behou …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?