‘Meer dan een uurtje religiekunde’

Siebren Miedema: ‘Leerlingen en docenten kunnen elkaar vertellen hoe ze in het leven staan, wat ze geloven en daarbij ervaren. Dat maakt vaak de meeste indruk.’ Nederland
Siebren Miedema: ‘Leerlingen en docenten kunnen elkaar vertellen hoe ze in het leven staan, wat ze geloven en daarbij ervaren. Dat maakt vaak de meeste indruk.’ | beeld rufus de vries
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Siebren Miedema is godsdienstpedagoog aan de Vrije Universiteit. ‘Religie doet ertoe’, stelt hij en daarom moeten leerlingen in aanraking komen met verschillende visies en hun eigen positie leren bepalen. ‘Dat moet meer inhouden dan een uurtje religiekunde in de week.’

Amsterdam

Leerlingen moeten in het onderwijs van de toekomst gevormd worden tot goede burgers, die niet alleen vaardig, maar ook ‘waardig’ en ‘aardig’ zijn. Dat is een van de kernpunten in het in januari verschenen eindadvies van het platform Onderwijs 2032, dat de basis moet vormen voor een vernieuwd lesprogramma in het basis- en voortgezet onderwijs. Ondanks de nadruk op burgerschap zegt de commissie nog steeds weinig over religie en levensbeschouwing. Vijf jonge religiewetenschappers uitten in november al hun kritiek op het conceptadvies: in de hedendaagse samenleving is goed religie-onder …
Dit is 7% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief