Machinisten reden 292 keer door rood

DEN HAAG/UTRECHT - Machinisten negeerden vorig jaar 292 keer een rood sein op het Nederlandse spoor. Dat record dwingt spoorbeheerder ProRail tot maatregelen. Op 1 januari 2009 moeten duizend plekken met een verhoogd risico zijn voorzien van het beveiligingssysteem ATB++, dat een trein tot stilstand brengt als een rood sein wordt genegeerd.
Als machinisten door rood rijden, leidt dat in verreweg de meeste gevallen niet tot een ongeval. Incidenten met gewonden en zware materiële schade zijn zeldzaam, maar als het gebeurt ontstaat vaak wel langdurige vertraging voor het treinverkeer. De laatste keer dat een treinreiziger omkwam doordat een trein door rood reed, was in 1988. De grootste treinramp uit de Nederlandse geschiedenis in Harmelen op 8 januari 1962 werd veroorzaakt doordat machinisten in dichte mist onvoldoende zicht hadden op de seinen. Een sneltrein reed met een snelheid van 107 kilometer per uur in op een stoptrein, …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?