Luisteren na een scheiding

Nelly Snels: ‘Juist voor de begeleiding van zo’n kwetsbare doelgroep is specialistische kennis nodig.’ Nederland
Nelly Snels: ‘Juist voor de begeleiding van zo’n kwetsbare doelgroep is specialistische kennis nodig.’ | beeld istock
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

De meeste scholen beschikken nog niet over een protocol voor de ­begeleiding van kinderen die een scheiding van ouders meemaken. ‘Gelukkig begint de laatste jaren het belang hiervan door te dringen’, zegt Nelly Snels, deskundige op dit terrein.

Vijftien jaar geleden was er nauwelijks aandacht voor kinderen van gescheiden ouders, zegt Nelly Snels directeur van Expertisecentrum Kind en Scheiding (KIES). ‘In de hele maatschappij niet, dus ook op scholen niet.’ En dat terwijl een scheiding van invloed is op het gedrag van kinderen. ‘Elk kind reageert op de scheiding van zijn of haar ouders’, legt ze uit. Dat zie je terug in de klas. ‘Leerkrachten kunnen opmerken dat het zelfbeeld en zelfvertrouwen van de leerling anders is dan voorheen.’ Het gedrag verandert, terwijl de omstandigheden op school nog gel …
Dit is 10% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?