Leren voor later? Nee, leren voor nu

Twee leerlingen van groep 2 van De Hoeksteen in Nijkerk leggen met stenen en planken een straatje. De school werkt veel met themas, op dit moment is dat de bouw. |beeld nd Nederland
Twee leerlingen van groep 2 van De Hoeksteen in Nijkerk leggen met stenen en planken een straatje. De school werkt veel met themas, op dit moment is dat de bouw. |beeld nd
NIJKERK - Vijfentwintig jaar geleden stapten de eerste basisscholen af van de traditionele werkwijze, waarbij lesboeken hoofdstuk na hoofdstuk werden doorgeploegd. Niet de leerstof, maar het kind moest centraal komen te staan. Veel scholen willen wel, maar aarzelen, bang voor een lage Cito-score. Steeds meer christelijke scholen wagen de sprong, omdat dit ontwikkelingsgerichte onderwijs zoveel aandacht heeft voor de talenten van kinderen.
De Hoeksteen in Nijkerk staat in een nieuwbouwwijk-in-wording. De leerlingen van de christelijke basisschool zien dagelijks bouwvakkers en stratenmakers. In de school zijn ze dat zelf: getooid met gele bouwvakkershelmen leggen kleuters een straatje van bakstenen op de glimmende linoleumvloer. Het bouwterrein strekt zich uit van klas tot gang. Buiten de klas staat een timmertafel, in de poppenhoek wordt behangen, kinderen kleuren, doen een bouwvakkerspel op de computer of maken huizen van lego. Het bouwproject begon na de zomer, toen de kinderen de opdracht kregen een foto van hun eigen …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?