Leraren nieuwe stijl doen het samen

Leerkrachten van de Mariaschool in Rotterdam bij een van hun gezamenlijke sessies. |beeld Marcel van den Bergh Nederland
Leerkrachten van de Mariaschool in Rotterdam bij een van hun gezamenlijke sessies. |beeld Marcel van den Bergh

ROTTERDAM - Het bord, het draait allemaal om het bord. Het bord is wit en oncharmant en met gekleurd tape in vakken verdeeld. In de vakken staan teksten geschreven met een uitwisbare stift. Het bord staat in het raamkozijn van de lerarenkamer van de Mariaschool in Rotterdam, pontificaal in het zicht. Het staat er altijd, ook als de leraren koffie drinken of de van thuis meegebrachte boterhammen opeten. Het bord herinnert ze continu aan de doelen die ze samen gesteld hebben.

Op de Mariaschool in Rotterdam voeren de leraren niet uit wat schoolleiders en schoolbestuur hun opdragen. Hier geven de leraren zelf aan hoe ze het onderwijs willen inrichten, wat ze willen verbeteren en waar de prioriteiten liggen. Sinds een jaar werken ze aan een cultuurverandering, geholpen door een programma van de Stichting Leerkracht. Die ontwikkelde een aanpak die het onderwijs niet van bovenaf, maar van onderop probeert te verbeteren. Twee keer per week verzamelen de leraren van de groepen 6, 7 en 8 zich rondom het bord, om eens goed met elkaar te praten. Andere leraren groeper …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?