Kruising vaarwegen riskant

Het containerschip Corvus J., dat woensdagavond op de Noordzee in aanvaring kwam met het vrachtschip Baltic Ace, tijdens betere dagen in Rotterdam. Bij de aanvaring zijn in ieder geval vijf, maar waarschijnlijk elf opvarenden van de Baltic Ace omgekomen. Het zoeken naar zes vermisten werd gisteravond gestaakt. |foto AP/Michel Kodde Nederland
Het containerschip Corvus J., dat woensdagavond op de Noordzee in aanvaring kwam met het vrachtschip Baltic Ace, tijdens betere dagen in Rotterdam. Bij de aanvaring zijn in ieder geval vijf, maar waarschijnlijk elf opvarenden van de Baltic Ace omgekomen. Het zoeken naar zes vermisten werd gisteravond gestaakt. |foto AP/Michel Kodde

DEN HAAG - De internationale scheepvaart op open zee kent geen verkeerstoren die bij gevaarlijke situaties kan ingrijpen. Omdat de kans op scheepsbotsingen op kruisingen tussen verschillende vaargeulen te verminderen, worden de vaarroutes op de Noordzee vanaf volgend jaar hertekend.

Grote schepen die op de Noordzee varen, doen dat op hun eigen verantwoordelijkheid. Er is geen instantie die ingrijpt, als twee schepen op ramkoers met elkaar liggen. 'De kapitein op de brug is altijd eindverantwoordelijk voor de veiligheid van zijn schip', zegt Alex van Binsbergen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij. 'De Kustwacht houdt de boel wel in de gaten, maar het komt niet voor dat ze ingrijpen. Bij de luchtvaart kan de verkeersleiding dat wel doen.' geen janboel Dat betekent volgens Van Binsbergen niet dat het een janboel is op de Noord …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?