Kinderen wantrouwen reclame

AMSTERDAM - Kinderen zijn heel goed in staat om door reclames heen te prikken. Slechts 16 procent denkt dat in reclames de waarheid wordt verteld. Tweederde vindt reclame ronduit vervelend.Dat blijkt uit een onderzoek van Qrius in samenwerking met de Consumentenbond en kinderkrant KidsWeek, dat deze week is verschenen.
De drie organisaties hebben de Reclame Opinie Commissie voor Kids (R.O.C.K.!) opgericht, die bestaat uit een representatieve groep kinderen van 10 tot en met 15 jaar. Vier keer per jaar doet Qrius onderzoek naar de invloed van reclame op kinderen.Bijna alle kinderen hebben door dat reclame een commerciële bedoeling heeft. Toch is het entertainmentgehalte van reclame hoog. Iets meer dan de helft van de kinderen zingt vaak liedjes uit tv-reclames. De commercial van Dubbelfriss, waarin een miniatuurmannetje meerijdt op de rug van puppy Goldie (Ga zit!), vinden kinderen de leukste reclame. Ook die …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?