Hoe het nieuwe leren wordt doorgedrukt

DEN HAAG - Steeds meer scholen voeren competentiegericht onderwijs in, waarbij kennis vergaren ondergeschikt is aan vaardigheden opdoen. Dat het beter is, is nooit bewezen. Het verzet van docenten, studenten en ouders tegen het 'wilde experiment' groeit.
Twee vierdejaars studenten hbo-bestuurskunde staan buiten voor het schoolgebouw te kletsen. De modieuze leermethode 'competentiegericht onderwijs' kennen ze wel. Daarbij werken studenten zoveel mogelijk zelfstandig en hun docenten begeleiden en coachen. ,,Het komt mijn keel uit'', zegt studente M. Li. ,,Ik heb het gevoel dat ik de afgelopen vier jaar niets heb geleerd'', meent studente Fahima. Het 'nieuwe leren', zeggen ze, wordt door studenten totaal niet serieus genomen. ,,Ze doen eraan mee omdat ze zo snel hun diploma halen.'' Dergelijk berekenend gedrag was nou net niet de bedoeling van …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?