'Het zit hem echt in de fiets'

Thor Hushovd op zijn Cervélo tijdritfiets tijdens de Tour van Californië dit jaar. Fietsfabrikant Cervélo is sponsor van deze ploeg en zorgt voor hypermoderne fietsen. |foto AP/Marcio Jose Sanchez Nederland
Thor Hushovd op zijn Cervélo tijdritfiets tijdens de Tour van Californië dit jaar. Fietsfabrikant Cervélo is sponsor van deze ploeg en zorgt voor hypermoderne fietsen. |foto AP/Marcio Jose Sanchez

DEN HAAG - Het komt de romantiek van het wielrennen niet ten goede, maar het materiaal speelt een steeds belangrijkere rol in het peloton. Teams die ook de sponsorbelangen weten te relativeren, profiteren daar optimaal van.

De fiets doet er niet toe, dat is wat de traditionele wielersport uitstraalt. Een kampioen wint op zijn fiets, niet dankzij zijn stalen ros. Toen in de hoogtijdagen van Lance Armstrong een Amerikaans bikemagazine een verslaggever drie weken naar de Tour stuurde, verbaasde die man zich over het feit dat niemand in Europa over 'het materiaal' schreef. Zijn verhalen gingen er alleen maar over. Drie weken aan een stuk. ,,Amerikanen denken dat je beste fiets nodig hebt om te winnen. Net als in de autosport'', zei hij. Niki Terpstra van Milram hoort het verhaal instemmend aan. ,,Heel veel wie …
Dit is 13% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?