Het was een lekkere rammelbak

Nijmegen, zaterdag: de machinist verlaat de trein na zijn allerlaatste rit met een Mat’64 of Apekop. Nederland
Nijmegen, zaterdag: de machinist verlaat de trein na zijn allerlaatste rit met een Mat’64 of Apekop. | beeld Marcel van den Bergh
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Het officiële afscheid is eind januari, wanneer de NS een Apekop met toeters en bellen naar het Spoorwegmuseum zal rijden. Toch is niet uitgesloten dat de komende maanden her en der nog een Mat’64 zal opduiken op het spoor. ‘Planmatig is hij uit de dienstregeling gehaald’, zegt de conducteur in treinstel 479 tussen Boxtel en Tilburg. ‘Maar in het mailtje dat we vrijdag ontvingen, staat dat er nog vijftien beschikbaar blijven voor calamiteiten.’

Boxtel

De reizigers in treinstel 479 hebben er zaterdag geen benul van dat ze eigenlijk een historische rit maken van Boxtel naar Tilburg. Want het is een van de laatste diensten van de Mat’64, de karakteristieke gele stoptrein met de bolle neus die al 50 jaar op het Nederlandse spoor rondrijdt. Met de nieuwe dienstregeling, die zondag inging, is het oudje met pensioen gegaan.

De Apekop wordt hij wel genoemd, zoals zijn voorganger de Hondekop heette. De NS heeft er nog 31, waarvan een deel zaterdag de laatste ritjes maakt in Brabant, Gelderland en Zuid-Limburg. Het is een ouderwetse trei …
Dit is 8% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief