Hausse aan spam, nu met plaatjes

EINDHOVEN - Het verzenden en ontvangen van spam, ongewenste reclamemail via de computer, is een schijnbaar onophoudelijk spelletje kat-en-muis, van actie en reactie. Is het even rustig in je mailbox omdat een nieuwe filter eindelijk de ongewenste e-mails over Viagra tegen weet te houden, duiken er nieuwe advertenties op voor bijvoorbeeld beleggingen en nep-Rolexhorloges.
De nieuwste troef van de afzenders zijn afbeeldingen. Zo vliegen momenteel met razende vaart mails van Voxbox World Telecom langs huishoudens en bedrijven, herkenbaar aan een plaatje met fleurige confetti, waarin de naam van het beursgenoteerde telecombedrijf verwerkt is. Volgens P. van Os van de Radboud Universiteit in Nijmegen zijn de meeste spamfilters daartegen kansloos. ,,Die selecteren op verdachte tekst, maar die blijft in de brij van een plaatje verborgen.'' Vooral door deze methode groeit de spamstroom momenteel 'gigantisch', zegt Van Os, deskundige op het gebied van digitale b …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?