Handwerk verdient meer waardering in het onderwijs

Praktisch ingestelde leerlingen worden vaak ondergewaardeerd. Maar in het werkveld worden ze zeer gewaardeerd. Hun arbeidsmarktperspectief is goed. |beeld David van Dam Nederland
Praktisch ingestelde leerlingen worden vaak ondergewaardeerd. Maar in het werkveld worden ze zeer gewaardeerd. Hun arbeidsmarktperspectief is goed. |beeld David van Dam

DEN HAAG - Scholen zijn ten prooi gevallen aan toetsterreur, betoogden verschillende fracties in de Tweede Kamer vorige week in het debat over de onderwijsbegroting. Het meest extreme voorbeeld: de kleutertoets. Ook de Onderwijsraad, het belangrijkste adviesorgaan van het ministerie, stelde deze week in een advies dat de aandacht voor taal en rekenen uit balans is. Meetbare doelen zijn de maatstaf geworden, constateert de raad, en dat is een verschraling van het onderwijs. Drie mensen uit het onderwijsveld reageren op een drietal stellingen uit het advies.

Scholen worden eenzijdig afgerekend op taal en rekenen/wiskunde; dat belemmert hun vrijheid om te vernieuwen en eigen keuzes te maken. Deze stellingname van de Onderwijsraad is wel erg kort door de bocht, vindt Presley Bergen, hogeschooldocent Nederlands en bestuurslid van Beter Onderwijs Nederland. Het is volgens hem een valse tegenstelling. Naast goed taal- en rekenonderwijs mag je verwachten dat docenten ook in staat zijn de andere vakken goed te geven. Dat er nu nadruk ligt op taal en rekenen, komt doordat de resultaten minimaal zijn. Er moet dus wel aandacht voor zijn. Ma …
Dit is 5% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?