Handtekeningen tegen vliegroutes

<p>Actievoerders boden maandag in Den Haag aan de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur ruim 80.000 handtekeningen aan van burgers die bezwaar hebben tegen vliegroutes die gepland zijn voor vluchten van en naar de luchthaven van Lelystad, als deze in de toekomst meer vluchten te verwerken krijgt. Het is de bedoeling dat Lelystad Airport vanaf 2019 vakantievluchten van Schiphol gaat overnemen. Er moeten hier in 2043 uiteindelijk maximaal 45.000 starts en landingen plaatsvinden. Provincies en gemeenten en ook veel burgers zijn bevreesd dat zoveel vluchten voor overlast zullen zorgen. Staatssecretaris van Infrastructuur Sharon Dijksma (PvdA) liet de Tweede Kamer dinsdag overigens weten dat de overlast op de noordelijke Veluwe door vanaf Lelystad vertrekkende vliegtuigen minder wordt, omdat detoestellen hoger gaan vliegen. Door aanpassing van de vertrekroute denkt Dijksma een deel van de zorgen te kunnen wegnemen. Ook wijst ze erop dat in de praktijk vaak hoger gevlogen kan en zal worden. Het vliegplan voor Lelystad waarvoor is gekozen, maakt parachutespringen op grote hoogte vanaf luchthaven Teuge, bij Apeldoorn, onmogelijk. Daarvoor is echter nog geen oplossing gevonden. Teuge had een alternatieve vliegroute aangedragen om het parachutespringen te redden. Maar die biedt geen oplossing volgens Dijksma. </p> Nederland

Actievoerders boden maandag in Den Haag aan de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur ruim 80.000 handtekeningen aan van burgers die bezwaar hebben tegen vliegroutes die gepland zijn voor vluchten van en naar de luchthaven van Lelystad, als deze in de toekomst meer vluchten te verwerken krijgt. Het is de bedoeling dat Lelystad Airport vanaf 2019 vakantievluchten van Schiphol gaat overnemen. Er moeten hier in 2043 uiteindelijk maximaal 45.000 starts en landingen plaatsvinden. Provincies en gemeenten en ook veel burgers zijn bevreesd dat zoveel vluchten voor overlast zullen zorgen. Staatssecretaris van Infrastructuur Sharon Dijksma (PvdA) liet de Tweede Kamer dinsdag overigens weten dat de overlast op de noordelijke Veluwe door vanaf Lelystad vertrekkende vliegtuigen minder wordt, omdat detoestellen hoger gaan vliegen. Door aanpassing van de vertrekroute denkt Dijksma een deel van de zorgen te kunnen wegnemen. Ook wijst ze erop dat in de praktijk vaak hoger gevlogen kan en zal worden. Het vliegplan voor Lelystad waarvoor is gekozen, maakt parachutespringen op grote hoogte vanaf luchthaven Teuge, bij Apeldoorn, onmogelijk. Daarvoor is echter nog geen oplossing gevonden. Teuge had een alternatieve vliegroute aangedragen om het parachutespringen te redden. Maar die biedt geen oplossing volgens Dijksma. 

| beeld anp / Bart Maat
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Dit is 100% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?