Godsdienstdocent moet ‘omdenken’

Teamleider Hijlke Wijnja (midden) van het Wellantcollege. Nederland
Teamleider Hijlke Wijnja (midden) van het Wellantcollege. | beeld Hans-Lukas Zuurman
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Docenten godsdienst en levensbeschouwing worstelen met de vraag hoe ze met leerlingen praten over de multiculturele samenleving. Leren ’omdenken’ is belangrijk, stelt theoloog dr. Bernhard Reitsma.

Ede

‘Kunnen we geen retourticket op hem plakken?’, hoorde teamleider Hijlke Wijnja van christelijke vmbo het Wellantcollege De Bossekamp in Ottoland een leerling zeggen tijdens een kerstviering op school. Een Syrische vluchteling had juist zijn vluchtverhaal verteld. ‘Dit racisme, die islamofobe houding raakt mij diep’, zegt Wijnja. Hij sprak de betreffende leerling aan op zijn opmerking. ‘Tegelijkertijd roept zoiets spanning op, want je wilt ook de professional zijn die weer verder kan met deze leerling.’ Wijnja schetste zijn dilemma tijdens een van de vier workshops die maandag tijdens de s …
Dit is 17% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door