Gods vermeende vergissing

Nederland
beeld Walter Hug
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Jip Wijngaarden was een gevierd actrice. Maar zij ging soms door een stikdonker dal. Toen riep de Jood Jezus haar. Nu schildert ze. Dit jaar was er een overzichtstentoonstelling in Delft. Maar haar ‘blauwe Messias’ bleef achter in de strijkkamer, thuis in Frankrijk. Naakt aan zijn kruis.

Het atelier van Jip Wijngaarden kijkt in oostelijke richting uit op de Zwitserse Mont Blanc en aan de andere zijde op een steil beboste uitloper van de Franse Jura. Aan die kant staat haar schildersezel. En een fauteuil. Een Hebreeuwse Tenach en een Engelse bijbel liggen opengeslagen op de armleuning. Want het Oude en Nieuwe Testament zijn voor haar één doorlopend verhaal. ‘Picknicken’ daaruit vindt ze heiligschennis. Ooit scheurde ze daarom de pagina tussen de twee testamenten uit haar bijbel.

Ook de armleuning en de ezel horen bij elkaar. Haar schilderijen tekenen de Bijbel en het volk dat …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?