Geschiedenis, dat is emotie

Niet elke leerling bekijkt de geschiedenis op dezelfde manier. Scholieren bekijken een paneel over geschiedenis in het Openluchtmuseum in Arnhem. Nederland
Niet elke leerling bekijkt de geschiedenis op dezelfde manier. Scholieren bekijken een paneel over geschiedenis in het Openluchtmuseum in Arnhem. | beeld anp / Robin van Lonkhuijsen
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Geschiedenis is geen willekeurige verzameling feiten, het is een verhaal dat richting geeft aan de toekomst. Maar niet elk verhaal in de klas luidt hetzelfde. Dat is lastig, maar biedt ook kansen, blijkt tijdens een congres van geschiedenisdocenten over ‘gevoelige geschiedenis in de klas’.

Arnhem

Geschiedenis, wat is dat anders dan jaartallen stampen? Daar heb je toch niets aan in onze computergestuurde samenleving? Waarom zou je tijd verspillen aan iets wat je ook op Wikipedia kunt vinden? De Vereniging voor Geschiedenisleraren in Nederland (VGN) kan dus wel opdoeken. Een congres over het geschiedenisonderwijs is slechts de stuiptrekking van een generatie die zich liever in het verleden waant, dan aan de toekomst denkt. Zou het? Neem Armeense genocide eens in de mond. Wacht even, hoe durf je, dat is geen genocide, dat noemen wij een kwestie.

Geschiedenis is emotie, blijkt tijde …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?