'From Holland' is cliché, 'The Netherlands' past bij een nieuw imago voor toerisme

‘The Netherlands’ is groter dan Amsterdam en Kinderdijk. De stad Utrecht met zijn grachten heeft de buitenlandse toerist ook wat te bieden. Nederland
‘The Netherlands’ is groter dan Amsterdam en Kinderdijk. De stad Utrecht met zijn grachten heeft de buitenlandse toerist ook wat te bieden. | beeld anp / Robin van Lonkhuijsen
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Wie zich overzees introduceert met het zinnetje ‘I am from Holland’ roept bij gesprekspartners het clichébeeld op van tulpen, molens, kaas en wiet. Het is niet langer het imago dat de ministeries van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken in het buitenland willen uitdragen.

Den Haag

Als het aan ambtenaren van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken ligt, hebben bezoekers uit het buitenland het straks alleen nog maar over ‘The Netherlands’.

De officiële promotiewebsite van Nederland heet nu nog Holland.com. In het verleden is voor Holland gekozen omdat dit woord gemakkelijker uit te spreken is voor buitenlanders. Maar Holland verwijst slechts naar twee provincies in Nederland, niet erg passend in een tijd waarin verwoede pogingen worden gedaan om toeristen te verleiden Amsterdam (Noord-Holland) en de molens van Kinderdijk (Zuid-Holland) ook eens te verruilen voo …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?